Żywienie sportowca

Dzisiaj na blogu gości Ola z bloga W rytmie slow. Ola, oprócz tego, że jest wyznawczynią idei slow life, to jest także sportowcem, trenuje judo. W związku z tym dzieli się swoimi patentami na zbilansowaną dietę sportowca.

w rytmie slow

Jeśli o mnie chodzi to jestem totalnym foodmaniakiem. Traktuję jedzenie jako jedną z największych przyjemności. Jem smacznie i zdrowo. Dodatkowo jako sportowiec zwracam sporą uwagę na dzienny jadłospis. Dzień zaczynam od sporej dawki energii, później lekkie drugie śniadanie. Obiad to kolejny większy posiłek. Przed treningiem węglowodanowa przekąska. Po treningu, w zależności od jego charakteru, białkowa kolacja lub pół na pół z węglowodanami.

Śniadanie

Śniadania to moje ulubione posiłki. Wychodzę z założenia, że tak jak zacznę dzień, taki on będzie. Rano lubię się więc rozpieszczać. Tu królują płatki owsiane w różnej postaci. Owsianki gotowane, zapiekane, omlety, gofry. Te ostatnie to moje ulubione i TAK, potrafię dla nich wstać wcześniej z łóżka. Z resztą przygotowanie ciasta na wieczór ułatwia sprawę. Z chęcią sięgam też po inne rodzaje płatków, kaszę jaglaną, manną. W dni typowo wolne potrafię nawet upiec rano zdrową wersję ciasta.

Drugie śniadanie

Drugie śniadanie w większości wypadków zjadam na wynos. Zazwyczaj rano, czasem wieczorem szykuję sobie lunch box. Najlepiej tu sprawdzają się sałatki, Mam swoją ulubioną – rukola, pomidory suszone, łosoś wędzony/szynka parmeńska, ser mozzarella/pleśniowy + cukinia/papryka. Wszystko skropione oliwą z oliwek i octem winnym lub sosem z granatu, który przywiozłam sobie z Turcji. Zjadam z chlebem lub dosypuję otrębów owsianych. Sałatkę jadam zamiennie z twarogiem z owocami lub łapię owoc z jogurtem naturalnym/serkiem wiejskim.

Obiad

Jeśli chodzi o obiad pilnuję, żeby niczego w nim nie brakowało. Kiedyś praktykowałam zasadę 1/2 talerza warzyw, 1/4 mięsa i 1/4 węglowodanów. Jednak przy moim dziennym zapotrzebowaniu okazało się to kiepskie rozwiązanie. Moim życiowym towarzyszem jest mięsożerca, więc na stole nie brakuje też np. mięsa wieprzowego (ach te spaghetti i mielone!). Moje obiady często powstają z tego, co akurat mam pod ręką. Posiadam listę produktów, które zawsze mam w domu i jestem w stanie z nich upichcić zdrowy i smaczny obiad. Wymaga on dokupienia ewentualnie jednego produktu. Zazwyczaj chodzi o mięso, które staram się kupować na bieżąco, ale i bez tego się obywa. Staram się dwa razy w tygodniu jeść posiłek bezmięsny, oczywiście pamiętając o substytutach białka.

Przekąska

Na przekąskę przed treningiem wybieram domowe batoniki i ciasteczka musli, które przygotowuję sobie raz w tygodniu w niedzielę. Staram się dbać o to, by mieć coś takiego w szafce, ale nie jest to koniecznością. Nie zabiera to dużo czasu, sama czynność jest dla mnie bardzo przyjemna, a jeśli dodatkowo przynosi inne korzyści to mamy sytuację idealną!

Kolacja

Jeśli chodzi o kolację, to tak jak pisałam, w zależności od tego jaki charakter miał trening, taką jem kolację. Jak widzicie nie jem za bardzo pieczywa w ciągu dnia. Właśnie wieczorem sięgam po nie najczęściej (znów ze względu na zapotrzebowanie kaloryczne i uzupełnienie węglowodanów). Po treningu nie chce mi się i nie mam czasu, żeby robić sobie wymyślne potrawy. Bardzo ważny jest posiłek potreningowy i czas jego konsumpcji. Kanapki to świetne rozwiązanie. Czasem zjadam je w formie podpiekanej z mozzarellą, pomidorem i ziołami, zwyczajnie z szynką i serem, z jajkiem lub z serkiem wiejskim na słono z rzodkiewką, szczypiorkiem czy pomidorem.

Napoje

Poza tym wypijam 1 kawę dziennie do śniadania, co jest moim przyjemnym dziennym rytuałem, 1,5 – 2l wody i czasem herbatę zieloną po południu. Kiedy mam ochotę na coś słodkiego pozwalam sobie na to, stosuję też cheat meale. Jednak dobrze zbilansowana dieta powoduje, że jest to dość rzadko. Pisząc dobrze zbilansowana mam na myśli taka, która sprawia, że dobrze się czuję, Nigdy nie liczyłam i nie mam zamiaru liczyć kalorii.

Jeśli macie ochotę zobaczyć jak wyglądają niektóre posiłki Oli odsyłam was do postu o tym Co jedzą blogerzy. Zachęcam również do zapoznania się z blogiem Oli i jej podejściem do uważnego życia w rytmie slow.

Get Free Email Updates!

Zapisz się na darmowy 7-dniowy kurs online "Zdrowy styl życia od dzisiaj"

Twoje dane są u mnie bezpieczne. Obiecuję, że nigdy nie dostaniesz ode mnie spamu.

Podobne wpisy